Blog
week 6

Samenvatting artikel: Hoe ouderen steeds diverser wonen van Peter de Lange & Yvonne Witter.
Dit artikel gaat in op de toekomstige vraag van ouderen op het terrein van wonen. Het merendeel van de ouderen woont nu zelfstandig in een koop of huurwoning. Een kleiner deel woont onzelfstandig, dit kan een (gehuurde) kamer zijn, inwonend bij een kind of in een intramurale setting of men is gedetineerd. Door het overheidsbeleid gaan steeds meer verzorgingshuizen hun deuren sluiten, er komen dus steeds meer ouderen die zelfstandig (moeten) gaan wonen.
95 % van de Nederlandse ouderen woont op het moment geheel zelfstandig. Zo'n 5 % woont intramuraal, dat wil zeggen in een verpleeg of verzorgingshuis. Tot aan begin jaren 90 was er een wet, wet tot aan bejaarden. Alle mensen boven de 65 plus hadden het recht om te verhuizen naar een bejaardenoord. Zo'n woning heette in de volksmond ook wel een oude-van-dagen-woning. Daarnaast werd een aanleunwoning gebouwd waar deze ouderen ook gebruik konden maken, hier was wel
een indicatie voor nodig. Nu worden steeds meer seniorencomplexen ook toegewezen aan een andere doelgroep.
In een analyse van de TNO en ABF research is vastgesteld dat 85 % van de ouderen beslist niet wil verhuizen maar zich wel realiseren dat zij ouder worden en er in de toekomst mogelijk beperkingen gaan optreden. Door dit en mogelijke vereenzaming kan er een vraag komen naar woonvormen waar tegemoet wordt gekomen aan de zorgvraag, waar het makkelijk is andere mensen te ontmoeten en waar aanbod van activiteiten is.
Zoek zelf naar een innovatieve of creatieve woonvorm voor ouderen in binnen- of buitenland.
Tandemwoning
Apart en toch samen. Een kangoeroewoning (ook wel tandemwoning genoemd) is een woonvorm waarbij mensen die zorg nodig hebben toch zelfstandig kunnen wonen en deel kunnen uitmaken van het huishouden van een mantelzorger. De woning bestaat uit twee zelfstandige woningen (de buidel- en hoofdwoning) met elk eigen badkamer, woonkamer, keuken, slaapkamer enzovoorts. De twee woningen zijn naast elkaar of boven elkaar geplaatst en door middel van een tussendeur of tussentrap is het mogelijk van de ene naar de andere woning te gaan. De buidelwoning is gelijkvloers, de hoofdwoning kan uit meerder lagen bestaan. Het uitgangspunt van een kangoeroewoning is dat de mantelzorger zelf kan zorgen voor bijvoorbeeld een gehandicapt kind of een ouder maar toch met het eigen gezin in de hoofdwoning een eigen leven kan leiden.
Reflectieverslag locatiebezoek bij de Herbergier in Tilburg, een alternatieve opvang voor dementerende ouderen.
Vandaag zijn we met de minor klas op bezoek geweest bij de Herbergier in Tilburg. Dit pand is een voormalig schoolgebouw. Ongeveer twee jaar geleden zijn Patrick en zijn vrouw Marie Helene hier in getrokken. Zij hebben elk klaslokaal verbouwd tot een appartement en wonen zelf bovenin de school. Inmiddels is dit schoolgebouw uitgegroeid tot een woonplaats voor 16 dementerenden. De visie van de Herbergier is het wonen en niet de zorg. De Herbergier wil een zo fijn en normaal mogelijke woonomgeving bieden aan hun gasten. Zij noemen de mensen dan ook geen cliënten, het zijn gasten die een appartement huren. Het opvallende aan de Herbergier is dan ook dat alle deuren open staan. De dementerende die "normaal gesproken" op een gesloten afdeling zouden verblijven, verblijven nu in een open huis. Toen ik binnenkwam schrok ik van de trappen die er stonden, een aantal deuren stonden vlak aan de trappen, cliënten kunnen in principe zo naar beneden vallen. Toen ik het verhaal van Patrick in eerste instantie aan hoorde begreep ik niet dat het mogelijk was. Mensen die normaal weg willen, deuren optrekken, nu in een open omgeving laten..
Toch heeft dit bezoek mijn gedachte veranderd. Patrick gaf ons het voorbeeld dat we met zijn alle in de klas zaten, en de deur open is. Hij gaf aan dat als hij nu de deur op slot zou draaien, wij daar allemaal met een andere houding zouden zitten. En toen ik daar bij stilstond, kon ik me goed voorstellen dat dit bij dementerende ook zo zal zijn. Het mooie aan deze vorm van zorg vind ik het cliëntgerichte werk, ze kijken naar wat diegene nodig heeft en proberen deze mensen zo normaal mogelijk te blijven behandelen in een zo normaal mogelijk omgeving. Wat mooi is dat! Als mensen naar buiten willen, ze niet tegenhouden maar meelopen. Echt een goed voorbeeld van out of the box denken.
Zelfs de orginele dorpels van de school liggen nog onder de deuren, Patrick gaf aan dit te zien als een fysiotherapeutische oefening. Cliënten proberen hier overheen te komen met al hun spieren en wilskracht, als dit lukt is dit natuurlijk een heerlijk gevoel!
Wel wordt de Herbergier vaak op de vingers getikt door de inspectie. Ik heb enorm veel respect voor Patrick en zijn vrouw. Niet alleen omdat zij in hun visie geloven, hier volledig achter staan en het beste willen voor hun mensen maar ook omdat zij 24 uur klaar kunnen staan voor hun mensen, het is hun werk en leven.
Zo, wil iedereen wel oud worden..
Week 5
"Een blik in de toekomst"

Opdracht 1
Welke maatschappelijke macro-trends (minimaal 3) zie jij in het werkveld van jouw toekomstig beroep? Beschrijf deze macro-trends in je eigen woorden licht deze toe aan de hand van 2 duidelijke voorbeelden per trend.
Veranderingen
De eerste en misschien wel belangrijkste macro trend binnen heel veel domeinen is de verandering die plaatsvind in de zorg.
Om de zorg toegankelijk, goed en betaalbaar te houden, voer het kabinet de komende jaren hervormingen door. Bijvoorbeeld op het gebied van de AWBZ en de WMO. Ook neemt de overheid maatregelen zodat mensen met ondersteuning en zorg
langer thuis kunnen blijven wonen. Door beter in te spelen op de persoonlijke situatie van mensen en te kijken naar wat zij zelf nog kunnen doen of mogelijk familie en naasten kunnen mensen over hun eigen leven blijven beslissen. Zo kan ook de zorg betaalbaar blijven. "Eigen verantwoordelijkheid" en het "meer voor elkaar zorgen" zijn woorden die veel worden gebruikt bij deze nieuwe veranderingen. Dit betekent een veranderingen voor de mensen maar ook voor het werkend personeel in de zorg.
Hervorming langdurige zorg. (2014). Hervorming langdurige zorg. Opgehaald van Waarom is de hervorming langdurige zorg
nodig?: https://hervorminglangdurigezorg.nl/vraag-en-antwoord/algemee
Voorbeelden
- Er zijn strengere eisen voor het wonen in een zorginstelling. Een alleenstaande vrouw van 75 jaar woont nu een jaar in een verzorgingshuis. Haar indicatie is geldig tot 2026, dit betekent dat zij valt onder het overgangsrecht en zij haar recht op het verblijf in deze instelling mag behouden. Cliënten met dezelfde hulpvraag en indicatie (ZZP 4 verzorging en verpleging) worden niet meer in elk verzorgingshuis toegelaten. De meeste mensen die hier mogen wonen zijn in 2015 vanaf ZZP 5 verzorging en verpleging.
- Een autistische jongen wordt begeleid door een medewerker van Amarant. Hij helpt hem met zijn financiën. Begeleiding is hulp in het dagelijks leven om zelfstandig te leven. Dit kan individueel of in een groep. Vanaf 2015 gaat dit over naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de gemeente. De gemeente gaat bepalen of deze jongen de begeleiding mag ontvangen, of het dezelfde begeleider houdt en of dezelfde instelling dit gaat doen.
Eigen regie
Ook een macro trend binnen het maatschappelijk werk is de eigen regie, wat eigenlijk goed aansluit bij de veranderingen in de zorg. Veel mensen komen naar een maatschappelijk werker met het idee "Zij gaat het probleem voor mij oplossen". Maar dit is vooral nu een grote denkfout die veel mensen maken. Ook in mijn stages heb ik gemerkt dat mensen achter over gaan leunen, en is gaan kijken wat de hulpverlener te zeggen heeft. Daarom is het oplossingsgericht werken zeer in opkomst. Het zorgt voor gedragsverandering bij de cliënt. Verandering komt alleen tot stand als de cliënt daarvoor gemotiveerd is. Wanneer een cliënt niet gemotiveerd lijkt, denken hulpverleners al snel dat de cliënt niet bereid of in staat is om te veranderen of dat dit niet het
juiste moment is (Schippers en de Jonge, 2002). De oplossingsgerichte hulpverlener gaat ervan uit dat de cliënt de oplossing
voor zijn probleem al in zich heeft en gestimuleerd moet worden om zijn eigen krachten te herkennen en in te zetten om tot de uiteindelijk gewenste situatie te komen.
Jeugdkennis. (2013). Inzicht in relatie met clint cruciaal bij oplossingsgericht werken. Opgehaald van Jeugdkennis: https://www.jeugdkennis.nl/jgk/Artikelen-Jeugdkennis/Inzicht-in-relatie-met-clint-cruciaal-bij-oplossingsgericht-werken
Voorbeelden:
- Er zijn verschillende type cliënten. Bert is een bezoekerstypische cliënt. Hij is verslaafd en heeft flinke schulden. Zijn vrouw stuurt hem naar een hulpverlener Typerend van een bezoekerstypische cliënt is dat hij geen probleem of hulpvraag heeft, hij is vaak gestuurd door iemand en ziet het nut van de hulpverlening niet in. Dit is dus een man die achterover leunt, zijn vrouw hoopt dat de hulpverlener dit gaat oplossen. Voor de hulpverlener met het oplossingsgericht werken een taak om mandaat te verwerven door aan te sluiten bij de cliënten, kijken wat en wie belangrijk is voor hem. Erkenning en complimenten geven is ook iets wat past bij dit type cliënt. De hulpverlener moet geen oplossing in de schoenen gaan schuiven, de cliënt moet echt vanuit zichzelf willen en door te vragen naar doelen kan de cliënt aan zijn eigen doelen werken die hij belangrijk vind, dit maakt de cliënt
gemotiveerder. En hierdoor ontstaat gedragsverandering.
- "Stel dat er vannacht, terwijl u slaapt, een wonder gebeurt.. Het wonder is dat de problemen, waarvoor u hier zit, zijn opgelost. U weet het zelf niet, want u slaapt.. Wat zou morgenochtend het eerste zijn waaraan u merkt dat het wonder gebeurd is?
Bij oplossingsgericht werken probeert de hulpverlener inzicht te krijgen in wat er in de plaats van het probleem moet komen. Een hulpmiddel hierbij kan een wondervraag als dit zijn. Mensen gaan hier dus breder denken dan alleen hun probleem, ze gaan hier zelf over nadenken en hebben de eigen regie.
Vergrijzing
Een laatste macro trend is een toepasselijke voor deze minor. En mede een reden waarom ik voor deze minor gekozen heb, namelijk de vergrijzing. Door de toegenomen levensverwachting en het afgenomen geboortecijfer, hebben we te maken met een dubbele vergrijzing. In 2030 zal meer dan één op de drie inwoners van Nederland boven de 55 jaar zijn. In 2005 was dit één op de vier. De generatie die nu oud wordt, de babyboomers, zijn een eigenwijze generatie: kritisch en zelfverzekerd.
Sympassion. (2014). Trends en ontwikkelingen. Opgehaald van Sympassion: https://www.sympassion.com/marketing-en-communicatie/marketing/swot-analyse/analyse-van-de-markt/
Voorbeelden:
- Mevrouw Hamers is sinds de dood van haar man alleen. Ze is nu nog jong en doet alles nog zelf. Toch denkt ze na over haar toekomst. Samen met haar zoon is ze een project gestart. Ze woont nu in een eigen appartementje in de tuin van haar zoon. Ze behouden beide hun eigen plek, maar zijn toch dicht bij elkaar. Mocht mevrouw zorgafhankelijk worden, dan heeft ze altijd haar zoon en familie om snel op terug te vallen.
- Een woningbouwvereniging is een project opgestart. Dit project heeft als doel ouderen en jongeren samen te brengen. Ouderen wonen op de eerste verdieping van een appartementencomplex. Alles is hier gelijkvloers. Jongeren wonen in de bovenste verdiepingen. Voor een lagere prijs mogen zij hier wonen met als vereiste dat ze af en toe de ouderen hepen met kleine klusjes zoals de vuilniszakken buiten zetten enzovoorts. Ouderen kunnen langer thuis blijven wonen en blijven onder de mensen.
Opdracht 2
Geef in een tekening, schets op 1 A4 weer hoe jij de toekomst van de gezondheidszorg in Nederland ziet. Geef een toelichting op een ½ A4 van deze tekening. Ik heb de volgende afbeelding gemaakt die ik heel kort, simpel maar ook krachtig vind.
Ik denk dat de toekomst van de gezondheidszorg veel uit samenwerken gaat bestaan. En daarmee bedoel ik niet alleen samenwerken met professionals. Ook samenwerken met je familie en buren. Of mogelijk kleinschalige projecten die er al zijn binnen de samenleving. Zoals bijvoorbeeld het kangoeroe wonen, ouderen die in hetzelfde gebouw wonen als de jongeren. De jongeren houden een oogje in het zeil en kunnen mogelijk de ouderen helpen. Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van het "samen" is een appartementencomplex waar allemaal ouderen samen wonen, samen met elkaar afspraken hebben. Een
mevrouw vertelde dat zij een geel briefje voor haar raam hing als ze ziek was. Zo wisten mensen dat ze ziek was en konden ze met haar een praatje komen maken. Deze mevrouw vond het namelijk heel fijn om ook in haar zieke periode mensen te
spreken. Wat normaal gesproken door een hulpverlener gedaan zou worden of wat op lange termijn psychische klachten zou opleveren is hier al ver mee uit de weg geholpen. Aan de ene kant "moeten" mensen meer samen doen in verband met de
bezuinigingen, aan de andere kant is dit misschien ook een weg dat mensen dit daadwerkelijk gaan doen. En het slogan "samen verbrand je meer" vind ik daar een hele goede motivatie voor!
Opdracht 3
Beschrijf een tweetal stuaties uit een eerdere stage, project dat je gedaan hebt voor je opleiding,waaruit blijkt dat jij in staat bent 'anders te denken'.
Ik denk dat ik gedurende mijn opleiding en gedurende deze minor steeds meer open ben gaan staan voor anders "te" denken.
Aan het begin van de opleiding was ik jong en onzeker. Ik keek heel erg op tegen de professionals en was meer bezig met hun wijze over te nemen dan mijn eigen te ontwikkelen.
Tijdens mijn stage heb ik geleerd dat ik, ik ben en niet hun en dat ik ook niet hun kan worden. Dit was voor mij een moeilijke, enge maar leerzame periode. Ik kwam mezelf erg tegen. Toch ben ik blij dat dit gebeurd is, want dit brengt me elke dag weer een stuk verder. Tijdens het einde van mijn stage heb ik een onderzoek gedaan. Ik heb de instelling aanbevelingen gegeven over een werkwijze die zij uitvoerde die niet op hun lijn stonden. Zij hadden zelf de grootste verwachtingen van deze werkwijze.
Door te onderzoeken, niet met hun mee te gaan en dus anders te denken heb ik conclusie gemaakt die een hele andere weg inslaat. Dit vind ik een goed voorbeeld van anders denken.
Ook op mijn werk denk ik steeds vaker "anders". Ik werk met verstandelijk gehandicapten, zij zijn bezig met een project "eigen regie". Waar ik vroeger veel handelingen gewoon deed, denk ik er nu meer over na en betrek ik ook door middel van het project de cliënten er meer bij. Ik vraag wat zij willen en niet alleen wat ik denk dat goed is. Dit is toch een andere manier van werken, maar verbeterd zeker de zorg voor de cliënten.
Geef op een geheel eigen, creatieve wijze weer hoe ondernemend jij bent.
Ik denk dat een ieder het woord "ondernemend" op zijn eigen wijze kan invullen. Ik ben zelf niet iemand die voorop loopt en de beste ideeën van de daken schreeuwt. Qua persoon ben ik veel meer iemand op de achtergrond. Toch vind ik mezelf ook
ondernemend. Tijdens mijn stage ben ik mezelf zoals ik hierboven beschreef tegengekomen. Dit vond ik een moeilijke maar leerzame periode. Ondanks dat ik het een ontzettend moeilijke periode vond, ik ging twijfelen over alles zoals de opleiding, mezelf ben ik toch door gegaan..
Daarom ook deze slogan, die ik erg passend vind. "Don't stop dreaming, just because you had a nightmare.."
Ik ben niet gestopt, ik heb niet opgeven maar ben mijn doel achterna gegaan. En of ik nu later maatschappelijk werkster wordt of mijn andere dromen achterna ga.. Ik heb van elk moment geleerd en ik ben blij dat ik heb mogen genoten van deze opleiding.
Dus voor ook als het even niet lekker ga, ga door en stop niet met dromen.. Dit vind ik ook een vorm van ondernemend zijn.
Week 5: Ouderen en kwetsbaarheid

Verdiep je in twee meetinstrumenten die vermeld staan in kolom 1. Maak zelf een keuze.
Beschrijf de voor- en nadelen van deze twee instrumenten en geef aan hoe valide en betrouwbaar deze instrumenten zijn.
Welk instrument zou je in de praktijk gebruiken? Onderbouw je keuze. De notitie dient uit 2 pagina's te bestaan.
De Edmonton Frail Scale
Voordelen: De Edmonton Frail Scale bekijkt veel domeinen, zowel lichamelijk, psychisch en sociaal.
Nadelen: Er worden weinig vragen gesteld.
Hoe valide en betrouwbaar is dit instrument?: Met zo weinig vragen ontstaat er naar mijn idee geen volledig beeld van deze cliënt. Het is nog te breed allemaal.
Frailty markers
Voordelen: Vragen zijn uitgebreider als bij de Edmonton Frail Scale op de domeinen lichamelijk en psychisch.
Nadelen: Er wordt alleen gekeken naar lichamelijke en psychische functies, het sociale zit er niet bij.
Hoe valide en betrouwbaar is dit instrument? Dit lijkt mij een betrouwbaar en valide instrument.
Zoek op internet de Tilburg Frailty Indicator (TFI) op.
Neem de TFIvervolgens mondeling af bij iemand van 75 jaar of ouder. Zet jouw ervaringenmet het afnemen van de TFI op schrift. Met behulp van de TFI kan worden bepaald of iemand kwetsbaar is en in welke mate. De score voor kwetsbaarheid wordt bepaald door het optellen van de antwoorden op de vragen. De maximale score is vijftien, dat geeft het hoogste niveau van kwetsbaarheid weer. Er is voor gekozen om mensen kwetsbaar te noemen bij een score van vijf. Met dit meetinstrument kan de kwetsbaarheid zowel op lichamelijk, psychisch als sociaal domein worden vastgesteld. Het is een gebruiksvriendelijke vragenlijst,
die door ouderen zelf kan worden ingevuld.
Op internet heb ik de vragenlijst gevonden met een andere vraag 11. De oorspronkelijke vraag is "Voelt u zich lichamelijk gezond"? Dit vind ik zelf ook nogal een algemene vraag, voor iedereen kan dit anders zijn en iedereen ziet deze vraag anders. Ook uit onderzoek is gebleken dat de vraag "Kunt u voldoende lichamelijk actief zijn" kwetsbare en niet kwetsbare ouderen beter van elkaar onderscheid dan de oorspronkelijke.
De TFI die ik bij iemand ouder dan 75 jaar heb afgenomen komt uit op een score van vijf. Dit is dus al in de categorie "kwetsbaar". De scores zijn in verschillende gebieden behaald. De persoon is slechtziend geworden, hiermee zie je dat er dus lichamelijke componenten zijn afgenomen. Ook het psychische domein komt hiermee naar voren. Ik had het zelf niet verwacht, maar zo zie je dat men dus al snel spreekt van kwetsbaar terwijl deze persoon dit zelf niet geheel zo ziet.
Link: https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/docs/KNP/verbinding/pdf/Bijeenkomsten/NGOcongres2013/Michael_Echteld_samenvatting.pdf
Week 4: reflectie ASB dagen

Tot welke professionele inzicht(en) hebben de twee themadagengeleid? Wat is er veranderd voor jou als toekomstige beroepskracht?
Licht concreet met voorbeelden toe wat je na deze dagen anders ziet, kunt, doet of zal gaan doen (of niet en waarom dan niet). Licht je antwoord toe met een verwijzingen naar de themadagen.
De afgelopen thema dagen hebben mij tot bekende maar ook nieuwe inzichten geleid. Zelf ben ik student social work, dus de onderwerpen die aanbod kwamen vond ik erg interessant en een aanvulling voor de lessen! Iets wat voor mij nieuwe inzichten bracht is het omgaan en het bespreekbaar maken van een stervenswens. Ik heb tijdens mijn MBO opleiding stage gelopen bij
ouderen. Het viel mij op dat er vaak ouderen waren die dingen riepen als "Als ik er niet meer ben, is het voor mij niet erg" of "Laat mij maar gaan...". Als er zo'n onderwerp ter sprake kwam wist ik nooit wat ik moest zeggen. Ik zei vaak "Ach welnee, er zijn zoveel mensen die blij zijn dat u hier nog bent.." en ik benoemde voorbeelden. Tijdens het lezen van de artikelen kwam ik dit onderwerp nogmaals tegen. Ik zag dat ik op zulke onderwerpen hetzelfde reageer als de meeste doen, je bedenkt oplossingen, bedenkt een leuke activiteit zodat ouderen zich weer fijn voelen.. Maar verder heb ik er nooit bij stilgestaan gewoon een keer te luisteren naar deze mensen. Dat is misschien nog wel het simpelste wat er is. Ik las dat ouderen met een stervenswens vragen om een luisterend oor. Dit is echt wel iets wat ik ga meenemen in mijn toekomst als professional!
In welke mate beschik je over de kennis en vaardigheden om een Active Ageing vraagstuk vanuit micro-, meso- en macroperspectief te bekijken?
Licht je antwoord toe door een voorbeeld te geven en geef aan wat de toepassing van een analyse vanuit deze perspectieven oplevert.
Voor wat betreft een stervenswens voor ouderen is het, het volgende:
Micro: De ouderen met dementie.
Meso: Een groep ouderen met bijvoorbeeld hetzelfde ziektebeeld en stadium, zoals dementie.
Macro: De wetgeving die bepaalt wanneer iemand in aanmerking komt voor euthanasie.
Welke elementen uit de ASB themadagen zijn jou persoonlijk bijgebleven enwaarom?
Vooral de les van Eveline Pragt van de levenseindekliniek is mij erg bijgebleven. De literatuur is altijd interessant maar gecombineerd met een praktijkverhaal spreekt toch het meeste aan! Vooral omdat de levenseindekliniek voor vele mensen vaak een laatste "redmiddel" is. Ik vind het goed dat ook in de levenseindekliniek gescreend wordt of iemand ondraaglijk lijdt. Dit omdat ik denk dat een wens voor overlijden ook impulsief in je op kan komen. Maar anderzijds vind ik het ook heel mooi dat het er is en echt ingaat op de wensen van de cliënt.
Week 4

KNMG wil onderzoek naar ouderen met stervenswens
Wat vreest KNMG in dit artikel en welke vragen willen zij met het gevraagde onderzoek eerst beantwoord zien?
De KNMG wil weten wat de omvang van de problematiek van ouderen met een stervenswens is. Zij willen weten om hoeveel mensen het gaat die dit willen, welke problemen ze hebben en aan welke oplossingen ze denken. Zij vrezen dat het huidige wetsinitiatief van "uit vrij wil" kan botsen met de Euthanasiewet. De transparantie en zorgvuldigheid van de euthanasiewet kunnen hiermee verloren gaan, ook de toets of er geen andere mogelijkheden zijn dan de dood kunnen in het gedrang komen.
Aantal euthanasieverzoeken neemt al jaren niet toe
Beschrijf hoe de aard van de euthanasieverzoeken door de jaren heen veranderd is en hoe dit komt.
Er is onderzocht dat huisartsen in de jaren niet vaker euthanasie plegen. Wel is het zo dat dit onderwerp wel vaker wordt gemeld en als optie wordt besproken met de patiënt. In de jaren zeventig was pijn de belangrijkste reden voor een verzoek om
euthanasie. Maar door een betere pijnbestrijding en beter palliatieve zorg is pijn als belangrijkste reden verschoven. Verlies van waardigheid en zingeving zijn tegenwoordig belangrijke redenen voor een euthanasieverzoek.
Wat is tegenwoordig de belangrijkste reden achter het euthanasieverzoek?
In de jaren zeventig was pijn de belangrijkste reden voor een verzoek om euthanasie. Maar door een betere pijnbestrijding en beter palliatieve zorg is pijn als belangrijkste reden verschoven. Verlies van waardigheid en zingeving zijn tegenwoordig belangrijke redenen voor een euthanasieverzoek.
Wat vind jij? Is deze huidige reden voldoende grond om tot euthanasie over te gaan?
Ik kan goed begrijpen dat mensen dit graag zouden willen om deze reden. Maar ik geloof niet dat hiervoor de euthanasiewet in beeld is gekomen. Als ik het goed begrijp is dat het ondragelijke lijden wat mensen niet meer willen. Maar mogelijk is het verlies van waardigheid en zingeving ook lijden...?
Ouderen met een stervenswens vragen om luisterend oor: Voltooid leven in Maatwerk, vakblad voor maatschappelijk werk.
Het 'voltooid leven' is een subjectief begrip; wat wordt daarmee bedoeld?
De tekst geeft aan dat oudere hier zelf "lijden aan het leven" onder verstaan, maar het krijgt zijn eigen betekenis in ieder individueel geval. Er is geen specifieke definitie voor, mensen zijn klaar met het leven.
Wat zou je zelf (als oudere) onder een voltooid leven verstaan?
Ik zou er zelf onder verstaan, klaar zijn met het leven. Ik kan me best voorstellen dat mensen denken, ik heb een mooie tijd gehad, ik heb ontzettend veel genoten! Maar ik ben klaar hier. Mogelijk ook wel met een bepaalde angst voor wat er komen gaat, hoeveel achteruitgang en daarbij verlies er zal optreden.
Beschrijf een aantal verlieservaringen die ertoe kunnen bijdragen dat ouderen hun leven als uitzichtloos ervaren.
Lichamelijke aftakeling, inkrimpen van de sociale kring, het verlies van status, de afhankelijkheid van zorg, het vooruitzicht op één of meer van deze zaken, geen rol meer hebben in de maatschappij of bijvoorbeeld een verplichte verhuizing naar een andere woonvorm. De waarde van een eigen woonomgeving, met alle herinneringen, betekenisvolle spullen en specifieke plekjes blijkt vaak pas ten volle als iemand weg moet. Het gemis aan privacy en intimiteit is volgens Chabot (2007) nog het grootste verlies. Maar ook vertrouwde routines opgeven en het verlies van elke controle over je eigen leven.
Op welke wijze dienen professionals ouderen met een 'stervenswens' te benaderen? Welke valkuil dienen zij daarbij te omzeilen?
Als hulpverlener is het van groot belang om deze ervaringen bespreekbaar te maken. Ouderen met een stervenswens vragen om een luisterend oor. Zij worstelen met "trage" vragen die je niet snel kunt oplossen met een uitje of een nieuw luisterboek. Dergelijke oplossingen verergeren het ervaren leed en de eenzaamheid zelfs, omdat snelle oplossingen of gemakkelijke antwoorden de suggestie wekken dat er geen tijd is om even aandachtig stil te staan bij moeilijke levensthema's. Trage vragen zijn vragen die betrekking hebben op onze kwetsbaarheid als mens, onze eindigheid, ons verdriet. Het zijn zingevingsvragen waar geen gemakkelijke antwoorden op zijn. Ze staan haaks op onze "oplossingsgerichte" hulpverleningsaanpak. Trage vragen zoeken aandacht, weerklank en erkenning. Op trage vragen kan alleen de persoon zelf een persoonlijk (en vaak voorlopig) antwoord vinden, maar idealiter wel in samenspraak met anderen. Wat helpt is als oudere ervaren dat hulpverleners het ongemak en het chronisch verlies erkennen en het er samen bij willen uithouden, zonder het weg te poetsen. Dus niet meteen een interventie plegen. Een luisterend oor is geen cliché.
Verplaats je in de positie van een oudere met een stervenswens en formuleer een zingevingsvraag (zie trage vragen).
Verplaats je in de positie van een professional die zich geconfronteerd ziet met een oudere die worstelt met de door jou geformuleerde zingevingsvraag. Op welke wijze zou jij deze oudere met een stervenswens willen begeleiden?
Botsende visies: Een reflectie op het minithema 'Dementie en het zelfgewilde levenseinde':
Welke twee waarden spelen een rol in de discussie over euthanasie bij dementie?
Zelfbeschikking en barmhartigheid. Zelfbeschikking is vooral het recht op eigen keuze en barmhartigheid is meer de behoefte om hulp te verlenen aan mensen die in geestelijke of lichamelijke nood verkeren, het is nauw verbonden met naastenliefde en rechtvaardigheid.
Tot welkevan deze twee waarden voel jij je het meest aangesproken en waarom?
Ik vind de barmhartigheid de mooiste waarden, maar daarbij denk ik dat ik betreft euthanasie de waarde zelfbeschikking het belangrijkst vind. Dit omdat euthanasie niet niks is, je beëindigd een leven en ik denk dat niemand anders dat kan bepalen behalve de persoon zelf.
Welk motief ligt vaak ten grondslag aan het euthanasieverzoek (bij dementie)?
De wens controle over het eigen levenslot te houden.
Hoe ervaren mensen met dementie het "lijden" zelf volgens het gedane onderzoek?
Uit het onderzoek van De Boer en Hertogh blijkt dat mensen met dementie lang niet allemaal ondraaglijk lijden. Het schijnt dat als puntje bij paaltje komt, mensen meer lijden kunnen verdragen dan ze van te voren hadden voorzien. Zij hebben het vermogen zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden en hun grenzen te verleggen.
Wat wordt er verstaan onder 'the disability paradox'?
Dit toont aan dat personen die in de visie van andere in een niet benijdenswaardige situatie verkeren, een onverwachte hoge kwaliteit van leven rapporteren.
Oplossingsgerichte gespreksvoering bij ouderen:
Wat is oplossingsgerichte gespreksvoering? (Zoek zo nodig ook op internet)
Oplossingsgerichte gespreksvoering is een vorm van cognitieve gedragstherapie, waarbij de focus niet ligt op wat er mis is met de cliënt en wat niet werkt, maar op wat er goed gaat en wel werkt.
Wat vind je van de oplossingsgerichte vragen die je kunt stellen?
Heel goed, ik denk dat er met deze vragen veel vanuit de persoon zelf komt en mensen zelf gaan nadenken over mogelijke oplossingen en over hoe zij verder kunnen. Het wordt hun niet in de mond gelegd, het komt vanuit hunzelf.
Wat is de kritiek op 'het vergroten van toezicht bij ouderen met suïcidegedachten'? (p.204)
Kritiek hierop is dat het vergroten van toezicht vooral gericht is op het beheersen van suïcidaal gedrag zonder oog te hebben voor de visie van de cliënt en wat er nodig is.
Hoe kun je vanuit de oplossingsgerichte methodiek reageren op cliënten met suïcidegedachten? Welke houding kun je hierbij aannemen? (p. 205)
De professional neemt een nieuwsgierige houding aan, van "niet weten". Het herhalen van woorden die de cliënt gebruikt is een goede manier om de samenwerkingsrelatie te verbeteren. Daarnaast geeft de professional erkenning en hoop, normaliseert hij de bestaande problemen en richt hij zich op sterke kanten van de cliënt (en zijn omgeving). De professional geeft complimenten
over het feit dat de cliënt gekomen is (hij had tenslotte ook niet kunnen komen).
Wat is volgens jou de waarde van "uitzonderingen"? (p. 209)
Cliënten hebben meestal het begin van oplossingen zelf al, maar beseffen dit niet of hebben dit niet door. Ik vind de waarde van uitzonderingen heel belangrijk! Omdat mensen zelf nadenken en vanuit hunzelf deze uitzonderingen ontdekken. Zo blijven zij eigenaar over hun probleem en oplossing en dit heeft veel meer effect dan als de professional zegt wat de cliënt moet doen.
Opdracht ter voorbereiding
Wat is jouw standpunt tav euthanasie? Welke argumenten (voor en/of tegen) liggen aan jouw visie ten grondslag?
Ik vind het goed dat euthanasie bestaat, dus wat dat betreft ben ik er voor. Daar heb ik wel een paar kanttekeningen bij. De persoon moet nog wel zelf de beschikking kunnen hebben over deze beslissing op dat moment. Een ander mag het nooit voor iemand bepalen, euthanasie is iets persoonlijks en ik vind dat de persoon hier dan ook zelf achter moet staan.
Als je nu alles gelezen hebt en je weet welke kritiek er is op de hulpverlening, tav ouderen met een euthansiewens
en/of suïcidegedachten, op welke manier zou jij dan in de toekomst om willen gaan met dit soort ingrijpende vraagstukken van ouderen?
Vanuit mezelf gezien zou ik euthanasie als een laatste oplossing zien, omdat euthanasie iets is wat men niet kan terug draaien en ingrijpend is ook voor de naasten. Als een oudere met zo'n wens naar mij toe zou komen zou ik allereerst een luisterend oor bieden, luisteren naar zijn verhaal en nog niet meteen met allemaal interventies komen.
Bedenk vragen welke jij zou willen stellen aan de verpleegkundige, Eveline Pragt, van de Levenseindekliniek.
Wat moet ik me voorstellen bij een levenseindekliniek?
Wat is het werk dat u doet?
Wat is het doel van u werk? De mensen begeleiden naar een mooi einde of het
leven nog zo optimaal mogelijk gebruiken?
Week 3: "De nieuwe professional"
Wat houden de begrippen 'transitie, transformatie, participatiemaatschappij en burgerkracht' in?
Een transitie is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, technologie, natuur en milieu.
Een transformatie is een omzetting van iets in een andere vorm. Een participatiemaatschappij is een samenleving waarin iedereen die dat kan verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar eigen leven en omgeving, waarbij de (landelijke) overheid geen of slechts een faciliterende rol speelt. Burgerkracht is een kracht en inzicht dat gebaseerd is op de authenticiteit van de burgers. Op eigen kracht, regie over eigen leven.
Beschrijf in 1 á 2 a-4 hoe jij zelf als (toekomstig) professional naar deze transitie kijkt?
Waar liggen volgens jou kansen voor ouderen (en jongeren en verbindingen tussen generaties) met de veranderende wet en regelgeving en het 'nieuwe' denken? Hoe denk jij dat we deze kansen kunnen benutten? Hoe kunnen we eventuele bedreigingen het hoofd bieden?
Als ik kijk naar de nieuwe wet en regelgeving kan dit naar mijn idee zowel kansen als bedreigingen bieden.
Bedreigingen zijn de weerstand die burgers hebben, de vele taken die burgers erbij krijgen waardoor manteloverbelasting ontstaat. Deze bedreigingen kunnen we denk ik het hoofd bieden door de weg naar zorg en informatie zo kort mogelijk te maken, mensen moeten weten bij wie zij terecht kunnen voor vragen. Waar mensen in het verleden vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd moet zo weinig mogelijk voorkomen, het liefst helemaal niet.. Als dit gebeurd zal er nog meer weerstand ontstaan over deze nieuwe veranderingen en zullen mensen steeds minder gemotiveerd raken van de "eigen burgerkracht".
Ik denk dat deze veranderingen tevens ook kansen bied! Zoals bijvoorbeeld in de opdracht al beschreven staat; de verbindingen tussen generaties. Ouderen krijgen steeds minder snel een indicatie voor zorg in een verpleeghuis, zij moeten veel thuis gaan doen met hulp van hun netwerk. Hierdoor komt het netwerk en dus ook de jongeren generatie steeds dichterbij. Ouderen kunnen of helpen mogelijk onbewust jongeren met advies of dingen die zij anders doen. Op deze manier voelen ouderen zich (onbewust) meaningful in de maatschappij. Waardoor er minder kans is op vereenzaming en dergelijke problematiek.
In hoeverre ben jij zelf een 'mantelzorger' of geef jij 'informele zorg'?
Ik ben zelf geen mantelzorger maar verleen wel informele zorg. Als bijbaantje werk ik in de gehandicaptenzorg. Hier ben ik via mijn MBO opleiding terecht gekomen. Ik heb hier voorheen stage gelopen en heb er een mooi 0 uren contract aan over gehouden. Daarbij ben ik na mijn stage ook vrijwilliger geworden van één cliënt. Zij heeft weinig familie, dus kan er weinig op uit. Samen met haar ga ik vrijwillig weleens uit eten, zwemmen of andere uitstapjes!
Ben jij bereid om in de toekomst anderen zoals familie maar ook buren etc te gaan helpen?
Ja zeker, ik denk dat dit de band tussen familie en met bijvoorbeeld buren alleen maar beter maakt! Ik denk dat als iedereen al een klein beetje doet, je al heel ver kan komen!
Hoe wordt er in jouw omgeving gesproken en gedacht over alle ontwikkelingen (WMO, WLZ, participatiesamenleving etc)?
Eerder negatief als positief, ik denk dat dit onder ander voorkomt uit angst. Mensen zijn bang dat er veel taken bij hun komen te liggen, terwijl de mensen zelf ook een druk leven hebben. Misschien is er ook nog te weinig duidelijk of is er nog weinig inzicht in wat er nu gaat veranderen en misschien in nog minder duidelijk over wat er wel mogelijk is?!
Week 2: Eenzaamheid en ouderenmishandeling

Omschrijf de 3 soorten van eenzaamheid en schrijf een reflectie over wat ze voor jou betekenen of reeds betekend hebben.
Sociale eenzaamheid
Sociale eenzaamheid heeft te maken met contacten die je hebt in de buurt, vrienden, via de sportvereniging. Kortom alle daagse contacten. Met deze eenzaamheid heb ik gelukkig nog nooit te maken gehad. Toch denk ik dat dit in mijn kindertijd wel wat heeft betekent. Ik was vroeger en nog steeds altijd verlegen, ik durfde niet veel te zeggen met als gevolg dat ik nooit veel vriendjes en vriendinnetjes had. Toch had ik altijd wel volle kinderfeestjes en vriendinnetjes die met mij wilde spelen, maar voor mijn gevoel stond ik er vaak wel alleen voor en ik hoorde ik niet echt ergens bij.
Later is dit veranderd en nu heb ik dit gevoel helemaal niet meer. Al hoewel ik nog altijd wel moet wennen in een nieuwe klas bijvoorbeeld. Maar later gaan de contacten steeds makkelijker en ik ben blij met mijn vriendinnen en contacten die ik nu heb!
Emotionele eenzaamheid
Emotionele eenzaamheid heeft te maken met intieme en emotionele hechte relaties.
Over dit onderwerp moest ik even nadenken. Ik heb veel vriendinnen, vanuit mijn hobby paardrijden onder andere.Maar of dit echt allemaal intieme relaties zijn, betwijfel ik. Wat mij meteen te binnenschoot als een intieme relatie is de relatie met mijn vriend, bij hem heb ik het gevoel dat ik helemaal mezelf kan en mag zijn. En dit is voor mij wel een definitie voor een intieme relatie. Ook mijn familie, mijn ouders, mijn zusjes en broertjes zijn personen waar ik zo'n relatie mee heb. Verder denk ik dat ik daarbij twee tot drie hechte vriendinnen aan over hou. Hoeveel vriendinnen of vrienden je hebt wil dus niet altijd zeggen dat je niet eenzaam kan zijn, dit was voor mij wel een nieuwe eyeopener.
Existentiële eenzaamheid
Existentiële eenzaamheid is het betekenis vol willen zijn voor anderen, "ertoe doen", je op je plek voelen en zinvol leven.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich op deze manier eenzaam kunnen voelen. Zelf heb ik hier geen last van, dus bij mij is dit niet van toepassing. Als ik gewerkt heb ben ik niet alleen blij met salaris maar het geeft mij ook voldoening. Ik vind het fijn mensen te kunnen ondersteunen en deze mensen zijn ook blij om mij te zien. Dit geeft een fijn gevoel. Ook het studeren, weten dat mensen trots op je zijn en je iets doet voor het goede doel geeft een goed gevoel! Ook het hebben van een paard, de zorg ervoor geeft een gevoel dat je zinvol bent. Alleen al een bezoekje aan mijn oma kan mij erg goed doen, omdat ik weet dat ze het leuk vind als ik kom. Ik heb zeker wel het gevoel dat ik ertoe doe.
Schrijf een kritische reflectie over het college van ouderenmishandeling. Welke nieuwe inzichten kreeg je en wat deed dat met jouw beleving?
Ouderenmishandeling is al het handelen of het nalaten van handelen ten opzichte van een oudere persoon (65+) door al degene die in een persoonlijke of een professionele relatie met de oudere staan, waardoor de oudere persoon (herhaaldelijk) lichamelijk en/of psychische en/of materiële schade lijdt of vermoedelijk lijden zal waarbij er aan de kant van de oudere sprake is van gedeeltelijke of volledige afhankelijkheid. Ik was er door mijn stage al op de hoogte van dat ouderenmishandeling bestond. Toen ik dit voor het eerst hoorde was ik hier erg van geschrokken, dit komt omdat ik in eerste instantie dacht aan fysiek geweld. Ik kon en kan me niet voorstellen dat mensen dit kunnen doen, vooral niet bij kwetsbare mensen die zelf geen verweer hebben.
Nu weet ik dat ouderenmishandeling een veel breder aspect bevat. Er is namelijk niet alleen lichamelijke mishandeling, maar ook psychische, seksuele, financiële uitbuiting en verwaarlozing. Wat de docent ook aangaf is "je ziet het pas als je het gelooft". Dit vond ik een hele goeie, als je niet gelooft dat een bepaald persoon mishandeld wordt dan ga je dit ook niet zien. Ik ben van mening dat het erg goed is dat wij dit college hebben gehad, niet alleen omdat het interessant is er meer over te weten maar ook om objectief de signalen te kunnen herkennen en hier zo nodig iets mee te doen. Het heeft mij in ieder geval veel meer inzichten gegeven.
Ook vooral het stukje mantelzorg en hoe vaak hierin mishandeling gebeurd. In een verzorging of verpleeghuis werken meerdere professionals die signalen zouden kunnen opvallen. Als een oudere thuis woont, wat in de toekomst meer zal gaan gebeuren vallen deze signalen minder op. Mogelijk heeft zelfs alleen de mantelzorger intensief contact met deze persoon. Ook het stukje loyaliteit speelt hierin een rol.. En die loyaliteit is erg herkenbaar. Als ik ook kijk naar mijn eigen opa en oma of naar mijn eigen ouders. Zij zijn altijd loyaal naar elkaar en vinden het beste van hun eigen kind of ouder. Maar blijkbaar is dit kind of ouder zijn niet altijd genoeg om dit soort dingen te kunnen voorkomen.. Gelukkig zijn er nog heel veel gezinnen waar dit wel goed gaat, maar het college heeft mij geïnspireerd onderbuik gevoelens niet weg te stoppen en opzoek te gaan naar feiten.
Zoek van elke item een recent krantenartikel dat over deze thema's handelt.
Lichamelijke mishandeling 38 %
Artikel: https://www.nursing.nl/Verzorgenden/Nieuws/2014/1/Ouderenmishandeling-stijgt-door-bezuinigingen-1447123W/
Psychische mishandeling waaronder schending van rechten 69%
Artikel: https://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_iv_6085/Ouderen-vaak-mishandeld-door-eigen-familie
Seksuele mishandeling 1 %
Artikel: https://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3413478/2013/03/22/Celstraf-voor-seksueel-misbruik-demente-ouderen.dhtml
Financiële uitbuiting, benadeling 39 %
Artikel: https://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1796645/2010/09/08/Schokkende-verhalen.dhtml
Verwaarlozing 9 %
Artikel: https://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3474572/2013/07/12/Mantelzorgers-mishandelen-uit-stress.dhtml
Periode 2
Week 1: Age Friendly City
Deze opdracht stond in het teken van Age Friendly City's. We kregen de opdracht op te schrijven wat er als eerst in ons op komt bij een Age Friendly City. Onderstaand staat mijn A4.
Je ziet dat ik vooral aan openbare ruimte, gebouwen en huisvesting dacht. Dit was ook het eerste wat in mij opkwam, ik keek naar een ouderen die zich in de stad mobiliseren en waar zij dus mogelijk tegenaan zouden kunnen lopen.
Na deze opdracht zijn we de stad in gegaan. Het geen wat mij meteen opviel is de stoplichten. De stoplichten gaan af maar het gaat zo snel weer op rood dat zelfs wij stevig door moesten lopen. Niet echt Age Friendly...
Verder heb ik samen met mijn groepje foto's gemaakt, ik heb er hieronder tien geselecteerd en ze komen aardig overheen met wat ik had opgeschreven.
Genoeg bankjes waar mensen kunnen rusten in een zin die ik op papier heb gezet, de bovenste foto geeft het perfecte voorbeeld.
Informatiepunten had ik in eerste instantie niet bedoeld als op de bovenstaande foto. Maar ik denk toch dat dit ouderen ook informatie bied die zij mogelijk nog niet weten.
Geen hoge stoepranden, goede afstapjes en een afrijstuk voor de rollator.
Met dit bord in een cafe is het gebouw op een andere manier toegankelijk voor ouderen en alle leeftijdsgroepen.
Bovenstaand nog een voorbeeld van geen hoge stoepranden, goede afstapjes,afrijstuk voor een rollator en toegankelijke gebouwen.
Informatiepunten of de kaart van de stad, voor als mensen iets niet meer weten. De VVV heeft zo'n punt.
Stoplichten die een langere tijd op groen blijven staan. Deze stoplichten waren een voorbeeld van geen Age Friendly City. Je kunt bij wijze van spreken beter rennen om optijd aan de overkant te komen.
Toegankelije gebouwen, openbare ruimtes, stations. Deze bovenstaande foto was in een supermarkt. Het perfecte voorbeeld is zo'n brede doorgang. Voor mensen met mogelijk een scootmobiel.
Plekken waar je,je scootmobiel kunt opladen en parkeren.
Deze bovenstaande foto heb ik niet op mijn papier vermeld. Maar dit is een brievenbus, mensen die niet kunnen mailen of met de computer over weg kunnen, kunnen deze brievenbus gebruiken.
Na het bekijken van de powerpoint over Age Friendly City's vielen mij een aantal dingen op waar ik zelf niet aan gedacht heb.
Volgens de WHO bestaat een Age Friendly City uit:
1. Openbare ruimte en gebouwen.
Dit was een onderwerp waar ik vooral aandacht bij een Age Friendly City. Het heeft te maken met hoe toegankelijk gebouwen zijn, of er tijdens looproutes veel bankjes zijn enzovoorts.
2. Mobiliteit
Dit heeft vooral te maken met de mobiliteit behouden. Oude mensen vinden het 's avonds soms eng om naar buiten te gaan, een vorm van een Age Friendly city is dan bijvoorbeeld genoeg verlichting.
3. Huisvesting
Dit betreft voor de huizenmarkt. Worden woningen aangepast voor ouderen? Zoals bijvoorbeeld gelijkvloerse woningen of bestaan er kangaroe woningen? Dit is een onderwerp die eigenlijk heel logisch is, maar waar ik zelf niet bij stil gestaan heb.
4. Sociale participatie
Deze sociale participatie is natuurlijk een onderwerp dat niet mag ontbreken. Ik had er zelf niet zo bij stilgestaan omdat ik de bereikbaarheid in de stad vooral in mijn hoofd had. Maar alles sociaal wenselijk maken voor ouderen hoort er ook bij. Ouderen het gevoel geven dat ze ergens voor doen, bijvoorbeeld in het onderwijs of met ouderenbijeenkomsten.
5. Sport en beweging
Één van de regels voor de Blue zones, bewegen... In Nederland is het vaak niet nodig om veel te bewegen. Mensen kunnen gebruik maken van een bus, een taxi, een auto en ga zo maar door. En als er sporten zijn, is dit vaak op jongeren gericht maar niet in een Age Friendly City. Hier worden beweegactiviteiten op maat van de gebruiker gemaakt, dit kan in samenwerking met sportverenigingen of bijvoorbeeld door middel van serious gaming.
6. Communicatie en informatie
Ouderen betrekken bij het beleid, aandacht voor eenzame ouderen en internettoegang op openbare plaatsen zodat de bevolkingsgroep die dit niet heeft hier toch gebruik van kan maken.
7. Burgerparticipatie en tewerkstelling
Burgerparticipatie en tewerkstelling is ook een onderwerp dat voor ouderen zeer van belang kan zijn, maar waar ik zelf helemaal niet aan heb gedacht. Er zijn veel ouderen die vrijwilligerswerk doen en nog actief bezig zijn, hier mag in een stad zeker aandacht aan besteed worden. Ook de beeldvorming rondom ouderen mag doorbroken worden.
Het zou goed voor een stad zijn de opgebouwde kennis en de wijsheid van ouderen te gebruiken. Zo hebben zij een rol in de samenleving en hebben zij de wijsheid die andere niet hebben.
8. Welzijn en gezondheid
Als laatste welzijn en gezondheid, de gezondheid kost veel geld en gaat steeds meer geld kosten. Vooral de ouderen gaan dit merken want die krijgen hoe langer, hoe meer mankementen. Geen financiële drempels om gebruik te kunnen maken van de gezondheidszorg zou hier een goede oplossing voor zijn, maar ook preventief leefstijladviezen geven.
Als ik zo is rondkijk in de Gemeente Breda, denk ik dat deze gemeente meer bied voor ouderen dan ik in eerste instantie dacht. Vooral met deze punten erbij denk ik dat Breda aan vele punten voldoet.
Er zijn genoeg bankjes onderweg, er wordt rekening gehouden met openbare ruimte en gebouwen maar toch ook burgerparticipatie is iets wat in Breda aan te pas komt. Als voorbeeld hierbij heb ik mijn eigen opa, die heeft tot op heden erg veel vrijwilligerswerk gedaan en is hier ook voor beloond door middel van een lintje. Dit lintje moest wel aangevraagd worden maar de mogelijkheid is er. Mensen kunnen hier veel voldoening uithalen.
Waar de gemeente Breda wat mij betreft meer uit kan halen is de mobiliteit. Er wordt vooral gekeken naar de beperkingen van ouderen zoals door middel van bankjes, bus, taxi... Maar ik denk dat er ook gekeken mag worden naar mogelijkheden. Een sportschool voor ouderen? Speciale afdeling op de sportschool voor ouderen?
Ook de gezondheidszorg en het betalen ervan is een kwestie die speelt. Dit is alleen niet per gemeente maar landelijk.
Over het algemeen dus een senior vriendelijke stad met zoals overal wel wat kleine op en aanmerkingen.
Feedback medestudenten op blog periode 1

Feedback van Amanda Huijbregts
De begin pagina is erg leuk, ook goed dat je er in verwijst naar je andere pagina's. Alleen is je introductie niet helemaal te lezen en kon ik ook niet zien hoe ik ergens naar beneden kon scrollen om de rest van de tekst te kunnen lezen. Aan de nieuws pagina moeten natuurlijk nog nieuwsartikelen worden toegevoegd. Leuk dat je ook wat over jezelf vertelt en de relatie met de minor active ageing. De opdrachten zien er allemaal erg goed en vooral uitgebreid uit, ook heel leuk dat je de selfies er op hebt gezet!
Feedback van Sharon Liplijn
Op de eerste pagina staat goed uitgelegd wat er in het blog terug te vinden is, alleen de laatste zin is niet afgemaakt. Kijk hier nog even naar! Erg leuk dat je bij 'over mij' wat woorden dik hebt gedrukt om hier de nadruk op te leggen. Dit maakt het wat speelser. Ook vind ik het leuk dat je bij je blog overal foto's hebt gezet. En de selfies van je familie zijn ook super! Let wel nog op de kleine typ-/spelfoutjes.
Ik vind wel dat je het allemaal erg duidelijk hebt beschreven. Op deze manier wordt het voor iedereen toegankelijk en leuk om te lezen.
Feedback van Noor Jongenelen
Je hebt een leuk, persoonlijk blog gemaakt. Leuk om te zien dat je een kopje 'over mij' hebt gemaakt waarin je meer over jezelf vertelt. Zo leer ik je steeds beter kennen! Leuk dat je hier nog even toelicht waarom je voor deze minor hebt gekozen en vertelt wat je vooropleiding is. Voor mij hebben sommige kopjes niet echt een duidelijke titel. Het is voor mij niet meteen duidelijk wat ik kan vinden onder het kopje 'blog'. Ik zou dit eerder opdrachten genoemd hebben. Je zet bijvoorbeeld bij het kopje 'nieuws' een bronnenlijst. Als ik jou was zou ik hier een apart kopje voor maken. Dan is het voor mij duidelijk waar ik wat kan vinden. Wel handig dat je de literatuur voor je project en je workshop apart hebt vermeld! Goed dat je bij de workshop per week vermeld wat jullie gedaan hebben. Ik mis alleen wel het handboek. Goed te zien dat jullie elkaar feedback hebben gegeven! Je hebt goede en duidelijke informatie over jullie project geplaatst. Leuk dat je de selfies ook op je blog hebt gezet en dat je de leefstijlen opdracht zo uitgebreid hebt uitgewerkt! Je blog ziet er goed uit! Ga zo door!
Week 7: Themadag VBOB
Maandag 13 oktober 2014 stond in het teken van de themadag van het VGOB. Dit staat voor Verenigde Bonden Overleg Brabant.
Het onderwerp van vandaag stond geheel in het teken van "active ageing", namelijk:
"De economische meerwaarde van senioren in een participatiesamenleving"
Wat me meteen opviel aan deze dag is dat er vrijwel alleen maar grijze hoofdjes voor ons zaten. Wij als studenten vielen erg op, omdat we de jongste waren. Er is zelfs een mevrouw naar ons toegekomen die heel benieuwd was wat we kwamen doen. In dit opzicht is het eigenlijk best jammer dat er zo weinig jongeren aanwezig waren. Ik zal dit straks uitgebreider toelichten.
De ochtend begon met een warm ontvangst en een aantal lezingen. De eerste lezing ging over "de maatschappelijke meerwaarde van senioren" volgende door een lezing over "Europse programma's voor gezond en actief oud worden". Dit laatste werd verteld door Lambert van Nistelrooij, een lid van het Europees Parlement vanuit het CDA. Ik vond het erg interessant ook een keer op dit niveau wat mee te krijgen. Normaal zie je dit wel in de media, maar nu kwam er echt iemand over vertellen dat vond ik erg inspirerend.
Vanuit het eerste onderwerp kwam vooral als meerwaarde naar voren dat senioren veel vrijwilligerswerk doen, waar vaak niet zo bij stil gestaan word. Naar mijn mening was het leuk geweest om meer meerwaarde van senioren te benoemen, er kwam dan ook een terechte reactie vanuit het publieke hierover.
Na de lunchpauze volgde er nog vier lezingen. "Economische waarde is een te beperkte lens", "zelfactivering van ouderen" "KNVG vandaag en morgen" en "Een blik op de toekomst".
De eerste lezing na de pauze vond ik een leuke nieuwe eyeopener. Vaak wordt er gekeken naar cijfers en hoeveel iemand had gewerkt maar de lezer Jaap van de Sar gaf aan dat zijn moeder bijvoorbeeld veel voor de maatschappij heeft gedaan en veel voor haar gezin heeft gewerkt. Dit uitte zich niet in een betaalde baan maar wel in vrijwilligerswerk of om andere te helpen.
Hij bedoelde er mee te zeggen dat niet alles wordt geregistreerd en het dan ook niet wil zeggen dat senioren niets doen.
Dit vond ik erg inspirerend en goed om in mijn toekomst mee te nemen. Mocht ik ooit onderzoek ergens naar willen doen, dan zal ik dit belang van menselijk contact altijd goed in mijn achterhoofd houden.
Als laatste wil ik nog even terug komen op wat ik aan het begin van deze post zei. "In dit opzicht is het eigenlijk best jammer dat er zo weinig jongeren aanwezig waren."
Er waren over het algemeen alleen maar ouderen aanwezig. Er werd gepraat over jongeren en ouderen bij ekaar brengen, niet tegen elkaar opzetten, dat,dat nu vaak gebeurd, mensen een verkeerd beeld hebben van ouderen... Mogelijk dan ook van jongeren zou ik denken. Ik denk dat het voor deze themadag goed zou zijn geweest om niet alleen ouderen maar ook jongeren aan het woord te laten, laat de ouderen en jongeren samenwerken, laat ze elkaar vertellen over elkaar vooroordelen. Nu werd er over gepraat, maar naar mijn idee alleen medegedeeld en niets aan gedaan.
Week 6: Leefstijlen in de Blue zones
Leefstijl 1: Natuurlijk bewegen
Wetenschappelijk artikel
"Ouderen die blijven bewegen winnen gezonde levensjaren"
https://www.vumc.nl/onderzoek/nieuws/2395225/
Uit dit artikel is gebleken dat voldoende bewegen preventief werkt, het voorkomt ziektes en de verergering daarvan. Zelfs kan het leiden tot meer zelfstandigheid en gezonde levensjaren.
Prof. dr. Marijke Hopman-Rock werkzaam bij TNO in Leiden vind dat er nog te weinig kenbaarheid word gegeven aan dit onderwerp. Volgens haar kunnen er belangrijke stappen gezet worden als er een gezamenlijk nationaal en internationaal stappen gezet worden. Het feit is dat Nederland vergrijst en in een snel tempo. Toch willen we dat iedereen zo lang mogelijk een goede kwaliteit van leven behoudt. Nu wordt er vaak pas ingegrepen in de laatste levensjaren, terwijl er al veel eerder preventieve stappen genomen kunnen worden. Een preventieve stap is het bewegen, binnen de zorg is het helaas nog niet bekend om ouderen hierdoor te activeren en zelfstandig te houden. De vraag naar zorg zou door het bewegen in de toekomst kunnen afnemen en daarmee dus ook de kosten. Dit artikel beschrijft dat de kansen tot meer bewegen in Nederland nog onvoldoende worden benut , terwijl veel onderzoek aanwijst dat dit weldegelijk van belang is.
Good of best practice
"Kleuters en grootouders samen laten bewegen"
https://doks.khleuven.be/doks/do/files/FiSeff80808126c33fcc01270a1bc794104b/Eindwerk_EvelienSchroyens.pdf?recordId=SKHLff80808126c33fcc01270a1bc794104a
Kleuters en grootouders samen laten bewegen is een initiatief van Evelien Schroyers, student die de vakken lichamelijk opvoeding, bewegingsrecreatie en sportmanagement volgt.
Evelien heeft onderzoek gedaan naar het ontwikkelingsproces van kleuters en naar het verouderingsproces van ouderen. Zij kwam erachter dat het voor beide groepen een meerwaarde is om te bewegen en wilde deze groepen graag samen brengen.
Veel ouderen die vroeger zelden of nooit gesport hebben zien er tegen op om dagelijks fysiek bezig te zijn. De kleuters kunnen de grootouders motiveren om te bewegen. Sommige grootouders die anders zelden of nooit bewegen gaan zich toch bewijzen tegenover de kinderen en laten zien wat ze nog kunnen. Belangrijk hierbij is dat deze ouderen zich niet mogen overbelasten. Men moet zelf aanvoelen wat men kan en wat niet. Door de lachende gezichten van de kleuters vergeten de grootouders haast dat ze fysiek bezig zijn. Ze vinden het vele aangenamer en het stimuleert hen veel beter om te bewegen. Gezamenlijke activiteiten geven de ouderen een krachtige levensprikkel. Kinderen brengen als het ware leven in de brouwerij. Het maakt ze alerter. Het (re)vitaliseert de cognitieve en fysische mogelijkheden van de senioren en stimuleert een actieve, positieve levenshouding. De student is samen met een aantal kleuters van de derde kleuterklas op bezoek geweest in het bejaardentehuis. Daar hebben de kleuters samen met de bewoners deelgenomen aan een les zitturnen en zitdansen. Voor deze les werd er een kring gemaakt met stoelen, de kleuters zaten tussen de bejaarden. Veel oefeningen werden al zittend uitgevoerd. Maar deze oefeningen werden ook afgewisseld met verplaatsingsoefeningen voor de kleuters.
Leefstijl 2: Doelen blijven hebben
Wetenschappelijk artikel
"Blue zones 9 regels"
https://50plusje.blogspot.nl/2013/03/blue-zones-9-regels-om-de-kans-op-een.html
Bovenstaand artikel beschrijft een onderzoek naar vijf plaatsen over de hele wereld waar mensen het langst in goede gezondheid leven en gelukkig zijn. Ook wel de blauwe zones genoemd. Het artikel beschrijft net als deze levensstijlen 9 regels die kenmerkend zijn voor de leefwijze van de mensen in deze gebieden. Onder andere het doel blijven hebben in je leven.
De Okinawanen noemen het "Ikigai"en de mensen uit Costa Rica noemen het "plan de vida". Dit betekent vrij vertaald datgene waar je in de ochtend voor wakker wilt worden. Het heben van een doel kan zelfs zeven jaar extra levensverwachting opleveren.
Good of best practice
"Experiment zelfbeheer"
https://www.hoekwierde.nl/?page_id=1265
In de gemeente Almere is er geëxperimenteerd met zelfbeheer. Met de uitvoering van dit experiment wordt nagegaan in welke mate bewoners zelf het onderhoud van hun leefomgeving kunnen en willen gaan verzorgen. Het doel is het optimaliseren van de sociale cohesie(Samenhang tussen mensen in hun gemeenschap) en het optimaliseren van de fysieke kwaliteit van de woonomgeving. Met deze doelen behouden mensen dus ook een doel in hun leven, iets waarvoor ze elke dag weer willen opstaan. Een good of best practice van deze levenstijl!
Leefstijl 3: Relaxen
Wetenschappelijk artikel
"Mediteren verlengt levensduur"
https://www.ergogenics.org/mediteren-verlengt-levensduur.html
Uit dit artikel blijkt dat twee dagelijkse sessies van twintig minuten voldoende zijn om ouderen gezonder te laten functioneren. Onder gezonden wordt verstaan dat hun hersenen beter blijven functioneren en dat zij langer leven. Met het mediteren wordt het bewustzijn bevrijd van alledaagse beslommeringen. De techniek die tijdens het onderzoek is gebruikt is de Aziatische mentale techniek. Met deze techniek gaan mensen klanken in zichzelf herhalen, net zolang totdat ze die niet meer horen. Volgens de beoefenaars blaas je zo het "bewustzijn leeg" waardoor ouderen gezonder, alerter en vitaler worden.
Good of best practice
"Zorgcentrum Oranjehof organiseert maandelijkse meditatie middag voor ouderen"
https://www.oranjehof.org/activiteiten/meditatie/
Zorgcentrum Oranjehof organiseert in de vierde week in de maand een meditatie middag voor de ouderen van het zorgcentrum. Omdat hier helaas weinig animo voor is, wordt dit niet vaker georganiseerd. Door middel van voorlichting en communicatie van ouderen tot ouderen wil het zorgcentrum de meditatie op een hogere ranglijst zetten. Het zorgcentrum laat de meditatie verzorgen door predikanten en ambstdragers van één van de kerken van Elspeet. Dit is voor ouderen een bekende groep en een extra aantrekkingskracht om deel te nemen aan de meditatie.
Leefstijl 4: Ze drinken alcohol met mate
Wetenschappelijk artikel
"Oudere vrouwen die licht tot matig drinken zijn helderder van geest"
https://alcoholengezondheid.nl/news/item/oudere_vrouwen_die_licht_tot_matig_drinken_zijn_helderder_van_geest/44
Uit het bovenstaand artikel blijkt dat ouderen vrouwen die licht tot matig drinken helderder van geest zijn. Onder "licht drinken" werd 1-3 glazen per week voor vrouwen en 1-7 glazen per week voor mannen verstaan. "Matig drinken"was voor vrouwen 4 glazen per week of meer en voor mannen 8 glazen per week of meer. Ruim drie jaar werden deze ouderen gevolgd en hun cognitieve functies door middel van verschillende tests gemeten. Er werd onder andere gekeken naar de snelheid van informatie van verwerking, naar het korte termijn geheugen en het middellange termijn geheugen. De onderzoekers hebben ook rekening gehouden met mogelijk andere verstorende variabelen maar het blijkt toch dat de cognitieve prestaties van de vrouwelijke lichte tot matige drinkers beter zijn dan van de niet-drinkers.
Good of best practice
"Het eeuwige weekend"
https://dieet.blog.nl/algemeen/2010/10/02/campagnehet-eeuwige-weekend1-op-de-4-ouderen-verslaafd-aan-alcohol
Stichting Take care TV, verslavingszorginstelling Novadic- Kentron en productiehuis movedmedia hebben een grootschalige campagne opgericht voor ouderen. Tijdens de campagne werden gespreksbijeenkomsten georganiseerd . Dit waren laagdrempelige bijeenkomsten waarbij vooral 55 plussers aan het woord kwamen over alcoholgebruik.
Een reden dat er meer 55 plussers in de verslavingszorg komen is dat ze minder snel hulp zoeken. Een belangrijke rol hierin speelt dat de verslaving nog als taboe gezien wordt door ouderen. De campagne wil deze taboe gaan doorbreken. Ook dat verslavingszorg vooral gefocust is op jongeren, zorgt ervoor dat er minder ondersteuning is voor ouderen.
Tevens werd er in deze campagne een tv-serie ontwikkeld waarin ouderen in beeld komen die grip proberen te krijgen op hun alcoholgebruik. Om zo ouderen een beeld te geven van deze taboe.
Leefstijl 5: Ze eten veel groente
Wetenschappelijk artikel
"Groente hebben nog meer gezondheidsvoordelen dan men tot nu toe wist"
https://www.cm.be/gezond-leven/voeding/voedingswaren/groenten/gezondheidsvoordelen.jsp
Uit het artikel blijkt dat groente vele gezondheidsvoordelen hebben. Vooral hun unieke samenstelling, met een mix van diverse voedingsstoffen, zorgt ervoor dat groenten hun steentje bijdragen in de preventie van heel wat aandoeningen. Of bepaalde soorten meer bescherming bieden dan andere, kon nog niet worden vastgesteld. Het is onder andere effectief om het gewicht op peil te houden omdat ze caloriearm zijn en vele vezels bevatten, zijn groenten een goede bondgenoot in de strijd tegen overgewicht. De vezels geven na een maaltijd een voldaan gevoel, waardoor de drang naar tussendoortjes vermindert.
Ook gaan ze constipatie tegen. Groenten spelen ook een belangrijke rol in de preventie van verstopping. Tijdens de spijsvertering zorgen hun vezels immers voor een versnelde en vlotte doorstroming in de dikke darm. Groente beschermen het hart, want wie voldoende groenten eet, heeft ongeveer twintig procent minder kans op hart- en vaatziekten dan personen die te weinig groenten eten. Bij ouderen en andere risicopersonen ligt dit percentage zelfs nog hoger.
Het kan kanker voorkomen, ,minstens 300 gram groenten per dag zou ook de kans op sommige kankers met twintig tot dertig procent verminderen. Het preventieve effect is evenwel afhankelijk van het type kanker. Zo is het vastgesteld voor mond-, keel-, slokdarm- en maagkanker. Voor andere kankers (bv. borstkanker, prostaatkanker) is het onderzoek nog aan de gang.
En uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat groenten ook de botten helpen te versterken. Samen met melkproducten en voldoende beweging zijn ze nuttig in de preventie van osteoporose of botontkalking.
Good of best practice
"Eerste groenten Toentje voor stadse voedselbank geoogst!"
https://gemeente.groningen.nl/inkomen/eerste-groenten-toentje-voor-stadse-voedselbank-geoogst
Toentje is een initiatief van de gemeente Groningen, de Stadse Voedselbank en Jos Meijers.
Dit is een duurzaam platform om armoede te bestrijden door middel van activering, voedselproductie, educatie en gezondheidsbevordering. De eerste oogst is paksoi en komkommers die zijn aangeboden aan de stadse voedselbank, zo komen ook de mensen met minder geld in aanmerking voor groente. Toentje is ook bezig met het opzetten van een buurtwinkel, waar mensen ook handige tips krijgen over bijvoorbeeld gezonde voeding. Het eerste idee is om een inspiratietoonbank te maken waar men onder meer voedsel bewaarmethoden kan bekijken.
Leefstijl 6: Ze eten minder
Wetenschappelijk artikel
"Leef langer, eet minder!"
https://www.optimalegezondheid.com/leef-langer-eet-minder/
Uit dit onderzoek is gebleken dat wanneer je minder eet dan normaal (qua hoeveelheid) dat je 20 jaar langer kan leven. Het onderzoek is gebaseerd op muizen en fruitvliegjes. Blijkbaar hebben we 60% dezelfde genen als muizen en fruitvliegjes en delen we hetzelfde verouderingsproces. De wetenschappers zijn nu aan het onderzoeken of men het verouderingsproces kan laten vertragen door minder voedsel te eten.
Good of best practice
"Campagnes preventie gericht op ouderen, gezonde voeding"
https://www.nationaalkompas.nl/preventie/gericht-op-doelgroepen/ouderen/wat-is-het-aanbod/
Het nationaalkompas bied een aantal campagnes aan ter preventie voor ouderen. Zij willen dat ouderen bewust omgaan met hun gezondheid, hier valt onder andere gezonde voeding onder. Er worden voorlichtingen gegeven, voorbeelden van lokale interventies zijn:
- Ouder worden, gezond blijven.
- Goede voeding voor ouderen.
- Hoeveel mensen voldoen aan de richtlijnen van goede voeding.
Leefstijl 7: Ze geloven of zijn spiritueel
Wetenschappelijk artikel
"Uit onderzoek blijkt, geloven is gezond!"
https://www.creatov.nl/2013/08/uit-onderzoek-blijkt-geloven-is-gezond/
Dit artikel beschrijft een conclusie die gepubliceerd is in het magazine Social Psychologial & Personality Science. Het blijkt dat Christenen meer tevreden en blij zijn. Ook blijkt het goed te zijn voor de gezondheid, terwijl gelovigen juist iets anders nastreven namelijk (eeuwige) redding of verlichting. Veel niet gelovige hebben geen enkel probleem met deze uitkomsten. Ze zien religie vooral als therapeutisch middel.
Good of best practice
"Ruimte voor anders zijn"
https://alexanderveerman.wordpress.com/2013/10/18/klem-tussen-schaamte-en-angst-geloof-en-psychiatrie/
Een initiatief van de werkgroep "Ruimte voor anders zijn" uit Zwolle. Er is hier een congres gehouden wat met name betrekking heeft op psychiatrische patiënten maar wat deels overeenkomt met een leefstijl binnen de blue zones, geloven of spiritueel zijn.
Het congres wilde mensen de ruimte geven uit te komen voor hun geloof en hun psychiatrische aandoening en dat er niets is om te schamen als zij "anders zijn". Het geloof kan kansen bieden om bepaalde levensverhalen te herkenen, bijvoorbeelden verhalen die verbinden met Gods verhaal. Hier kunnen mensen meer levenslust uithalen en rust ervaren. Het congres beschrijft ook, laten we goede buren zijn, een wereld van verschil.
Leefstijl 8: De familie voorop
Wetenschappelijk artikel
"Plekken op aarde waar mensen gezond ouder worden"
https://www.earth-matters.nl/108/7227/inspiratie/blue-zones-plekken-op-aarde-waar-mensen-gezond-ouder-worden.html?limit=300
Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de Blue Zones. De onderzoek zijn vrij goed opgezet en daarom zeker van waarde.
Alle mensen in de blue zones hebben sterke familiebanden. Kennelijk word je van zorgen voor de ander gezond oud, mogelijk heeft dit ook raakvlakken met een doel hebben in je leven. In de Nederlandse maatschappij kennen we vaak de buren niet. De schrijfster is ervan overtuigd dat gedeelde smart, halve smart is.. En delen is vermenigvuldigen.
Good of best practice
"Methode familiezorg"
https://www.movisie.nl/tools/methode-familiezorg
De methode familiezorg is ontwikkeld door de Universiteit van Tilburg. Het is een school instrument voor beroepskrachten gericht op de relationele ondersteuning van mantelzorgers. De methode familiezorg is ontstaan uit de behoefte aan relationele ondersteuning van familieleden die voor hun naasten zorgen. Die behoefte aan relationele ondersteuning is een van de resultaten uit het onderzoek naar familiezorg en zorgverantwoordelijkheid. De methode familiezorg voorziet beroepskrachten van een werkwijze en instrumenten voor iedere fase in het zorgproces van de zorgvrager en zijn of haar familieleden.
De methode is geschreven voor zorgorganisaties, gemeentelijke instellingen en beroepskrachten in de zorg die te maken hebben met een zorgvraag.
Leefstijl 9: Ze leven in een hechte gemeenschap, hebben vrienden en verbinding.
Wetenschappelijk artikel
"Blue zones, 9 regels"
https://50plusje.blogspot.nl/2013/03/blue-zones-9-regels-om-de-kans-op-een.html
Dit artikel beschrijft de 9 regels voor de blue zones. Één van deze regels is dat deze mensen zijn geboren in sociale kringen die gezond gedrag vertonen. Uit onderzoek blijkt dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk zijn. Het blijkt dat mensen uit de Blue Zones leven in sociaal gunstige netwerken die gezond gedrag bevorderen. Vandaar bewijst het dat het leven in een hechte gemeenschap, het hebben van vrienden en verbinding een levensstijl is die gezond oud worden bevordert.
Good of best practice
"Goede buur"
https://www.goedebuurede.nl/index.php?r=site/page/index&item=over.organisatie
In de gemeente Ede is een project opgestart, namelijk het project "Goede buur". In de Blue zones is het normaal dat mensen een hechte gemeenschap vormen en bijvoorbeeld buren elkaar helpen. In Nederland zijn mensen meer gericht op privacy en blijven zij vaak in hun eigen stekkie. Goede Buur is een project van de medewerker, dit is een centrum voor vrijwillige inzet en mantelzorg in de Gemeente Ede.
Goede Buur Ede is in 2011 begonnen als proefproject: een digitaal matchingssysteem voor burenhulp in de wijk Veldhuizen. Naar aanleiding van het succes van GoedeBuur Veldhuizen heeft De Medewerker GoedeBuur vanaf april 2013 beschikbaar gemaakt voor de hele gemeente Ede, met voor elk dorp een eigen GoedeBuur-site.
Reflectie artikel verleiden tot gezondheidszorg
Dit artikel beschrijft dat mensen meer verleid moeten worden tot gezondheidszorg. Het gebeurd nu vaak dat mensen iets hebben, zich niet goed voelen en hier worden ze dan voor behandeld. Ook wordt er steeds meer gedaan om ongezond gedrag te voorkomen. Dit artikel beschrijft dat er juist meer aandacht moet zijn voor positieve interventies en alternatieve keuzes, zoals het
aansporen tot bewegen. Op deze manier worden er sneller gezonde leefpatronen ontwikkeld. Ik vind dit een erg goede nieuwe manier om te kijken naar de gezondheidszorg en ik denk ook dat het langzamerhand de instelling van de mensen gaat veranderen. In mijn stages kwam ik ook vaak tegen dat mensen naar een maatschappelijk werker gaan omdat zij een probleem hebben. Zij gaan naar de maatschappelijk werker met de intentie dat de maatschappelijk werker hun probleem gaat oplossen. Zo werkt het vaak niet, de oplossing ligt vaak bij en in de mensen zelf. Maar zolang mensen deze instelling niet hebben, blijven zij in hun rol hangen dat zij geholpen moeten worden en er zelf niets aan kunnen doen... Een manier om er aan het begin bij te zijn vind ik daarom erg goed. Ik denk ook dat het goed is gezonde levensstijlen ook aantrekkelijk voor mensen te maken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar voedsel, worden mensen vaak verleid tot een aantal dingen. Bijvoorbeeld bij een vrijdag middag
borrel met een happy our, waar in dat uur drank goedkoper is.. Van de Mac Donalds krijg je bonnen voor twee keer een
medium menu voor minder geld.. Allemaal leuke en aantrekkelijke acties! Maar wat als groente bijvoorbeeld goedkoper zou zijn als fastfood, als je op vrijdagmiddag kan sporten voor één euro in de sportschool... Ik denk dat het goed is mensen te verleiden tot deze "gezonde levensstijlen". Want waarom zouden mensen bewegen als ze het zichzelf ook makkelijk kunnen maken? De muziekmakende trap is hier een heel goed voorbeeld van. Normaal gebruiken mensen voor het gemakzucht de roltrap, maar nu werd de muziekmakende trap veel meer gebruikt. De fun factor blijkt voor mensen ook van belang te zijn en ik denk dat het goed
is als partijen als de gemeente, het onderwijs, sportverenigingen, woningcorporaties, zorgverzekeraars en het bedrijfsleven rekening houdt met deze instelling. Als hierbij ook de omgevings- en sociale factoren erbij betrokken zouden worden, dan zou het verleiden tot gezondheidszorg al een stuk makkelijker worden...
Dan verleid je mensen pas echt tot gezond gedrag!
Week 5: Selfies
Deze opdracht stond in het teken van selfies. Selfies is op het moment een hot item, daarom vond ik het erg leuk deze opdracht ook bij ouderen uit te voeren! Hoe gaan hun dit doen..
De ouderen die ik gevraagd heb voor deze selfies, zijn ouderen die dicht bij mij staan. Namelijk mijn eigen oma, mijn tante en mijn oom. Mijn tante is een zus van mijn oma, en zijn eigenlijk een soort van derde opa en oma voor mij geworden.
65-75 jaar
Mijn eerste selfie is van mijn oma Rina, van 75 jaar! Dat is toch niet te zien, al zeg ik het zelf!
75-85 jaar
Mijn tweede selfie is van mijn tante!
85+
De laatste selfie is van mijn oom, hij is precies 85!
Week 5: VEranderingen binnen de awbz en wmo
Wat is de AWBZ?
De AWBZ staat voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Deze wet betaalt langdurige zorg voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Zij hoeven dan geen hoge kosten te maken als zij verpleging, verzorging of behandeling nodig hebben. De AWBZ vergoedt de volgende soorten zorg:
- Persoonlijke verzorging, bijvoorbeeld hulp bij douchen, aankleden of naar het
toilet gaan.
- Verpleging, bijvoorbeeld het verzorgen van wonden of injecties geven.
- Begeleiding, begeleiden van activiteiten en dagopvang.
- Behandeling, zoals revalidatie of de behandeling van chronische ziekte.
- Langdurig verblijf in een zorginstelling, zoals 24 uur begeleid wonen of
wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis.
- Kortdurend verblijf in een zorginstelling, bijvoorbeeld een gehandicapt kind
dat een paar dagen per week naar een instelling blijft.
Voor deze zorg moet je een indicatie aanvragen, hierbij kan de persoon zelf of een professional aangeven waar de beperkingen zitten en waar de cliënt hulp bij nodig heeft. Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) bepaalt dan het indicatiebesluit. Dit is een besluit van het CIZ waarin de soort en de hoeveelheid zorg staat.
Veranderingen
Mensen met een indicatie voor verblijf krijgen zorg toegekend in de vorm van een zorgzwaarte pakket (ZZP). Hier vind met verschillende gradaties in. De maatregel uit het regeerakkoord om cliënten langer thuis van zorg te voorzien is een vervolg op een maatregel die al was aangekondigd in het begrotingsakkoord 2013 met betrekking tot ZZP 1 t/m 3. Nieuwe cliënten krijgen in plaats van een indicatie voor een licht zorgzwaarte pakket een indicatie voor extramurale zorg en ondersteuning (In functies en
klassen). Dit is zorg van buitenaf voor thuis. En ik geloof dat dit voortaan gaat vallen onder de WMO.
Voor de AWBZ komt een andere overgangsregeling. Het kabinet wil per 1 januari 2015 de nieuwe Wet Langdurige zorg (WLZ)
invoeren. Deze wet vervangt de huidige Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Voor huidige cliënten geldt een overgangsregeling. De WLZ is bedoeld voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking die blijvend 24 uur per dag zorg in de nabijheid en/of permanent toezicht nodig hebben. Zij zijn niet langer in staat om met ondersteuning van hun sociaal
netwerk, gemeente of met verpleging en verzorging aan huis zelfstandig thuis te kunnen wonen. Het gaat bijvoorbeeld om kwetsbare ouderen, mensen met een psychische stoornis en mensen met een lichamelijke, verstandelijk en/of zintuiglijke beperking.
Wat is de WMO?
WMO staat voor wet maatschappelijke ondersteuning. Er komt een nieuwe wet maatschappelijke ondersteuning. De wet moet ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en kunnen meedoen in de samenleving. Al of
niet geholpen door vrienden, familie of bekenden. Als dat niet lukt, biedt de gemeente ondersteuning. De gemeente ondersteunt bijvoorbeeld vrijwilligers en mantelzorgers. De Wmo regelt ook de hulp bij het huishouden en zorgt voor goede informatie over de ondersteuning die mensen kunnen krijgen. Gemeente worden verantwoordelijk voor de WMO 2015. Vanaf januari 2015 worden gemeente verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ondersteuning aan mensen zodat zij zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. En andere mensen kunnen blijven ontmoeten.
week 4: Bijzondere ouderen
De ouderen die ik als bijzonder beschouw zijn uiteraard mijn eigen opa en oma's.
Toen ik de opdracht over "bijzondere ouderen" hoorde moest ik gelijk aan één van deze ouderen denken, namelijk mijn opa. Dit is Wim Staal, hij is 76 jaar oud en woont samen met zijn vrouw Rina in Breda.
Mijn opa ziet niet alleen mogelijkheden, hij maakt ze ook. Al meer dan 40 jaar is hij op vrijwillige basis actief in de maatschappij. Het geloof is hierin voor hem een belangrijke inspiratiebron.
"Samen kunnen we de wereld een klein stukje beter maken.."
Mijn opa heeft mensen met een beperking begeleid in het zoeken naar een passende baan, zodat ook zij zich waardig en nuttig voelen in de maatschappij.
In het geloof is mijn opa ook heel actief, elke dinsdag verblijft hij in Tilburg om te helpen in de Bijbelwinkel. Ook speelt hij elke zondag twee tot drie keer orgel voor de kerk en helpt hij de kerk met eventuele andere taken. Voor de kankerbestrijding heeft hij al veel geld opgehaald en meegeholpen met acties, verder zat hij in schoolbesturen en heeft hij meegeholpen met het opknappen van schoolpleinen. Verder gaat hij graag naar andere ouderen, die bijvoorbeeld een dierbare hebben verloren of waar hij kan helpen met boodschappen. Dit alles doet hij vrijwillig.
Vrijwillig klinkt naar mijn idee zo van, wat knap dat iemand anders tijd vrijmaakt. Maar als ik naar mijn opa kijk, zie ik een man die dit niet anders zou willen..
Door zijn inzet, inspiratie en doorzettingsvermogen heeft mijn opa afgelopen voorjaar een lintje van de orde van Oranje Nassau gekregen.
En ik wil hier niet alleen mijn opa in het zonnetje zetten, zonder mijn oma had hij dit allemaal niet kunnen waarmaken. Zij heeft hem onvoorwaardelijk gesteund in zijn doen en heeft hem zijn gang laten gaan. Ik ben erg trots op hen!
HBO Kwalificaties
Onderstaand heb ik de algemene HBO kwalificaties beschreven met een koppeling naar de minor Active Ageing.
Brede professionalisering
De minor Active Ageing is al breed geprofessionaliseerd, er zijn studenten van maatschappelijk werk, verpleegkundige, social work, fysiotherapie, sport en beweging en gezondheidstechnologie. Veel verschillende takken en hier werk ik
mee samen in mijn project en tijdens de workshop.Ook tijdens de lessen hoor je studenten vanuit verschillende opleidingen.
Multidisciplinaire integratie
In de lessen, tijdens het project en tijdens de workshop kijken we met verschillende oogpunten naar bepaalde stukken en wordt er dus een stukje multidisciplinair geïntegreerd.
(Wetenschappelijke) toepassing
Voor de levensstijlen van de Blue zones en voor onze workshop zijn we opzoek gegaan naar wetenschappelijke artikelen en wetenschappelijke onderbouwingen. Ik probeer mijn bronnen ook steeds meer te onderbouwen met artikelen.
Transfer en brede inzetbaarheid
Ik maakt de transfer van project naar workshop en ik ben breed inzetbaar voor beide onderwerpen vanuit mijn eigen opleiding. Ik weet wat over theorie en gedeeltes die betrekking hebben op de praktijk.
Creativiteit en complexiteit in handelen
Ik leer door met zoveel opleidingen te maken te hebben breed over onderwerpen te denken en word daarom creatiever in mijn oplossingen, het koker denken vanuit het oogpunt van de opleiding MWD verdwijnt. Mijn creativiteit wordt steeds groter door het zelf ontwerpen van een blog.
Probleemgericht werken
Vanuit het project en de workshop stellen wij een onderzoeksvraag op. Wij richten ons op dat probleem en proberen hiervoor nieuwe inzichten te bedenken.
Methodisch en reflectief denken en handelen
Voor de workshop heb ik een persoonlijk leerdoel opgesteld en heb ik een evaluatie gedaan op het samenwerkingsproces.
Voor beide onderwerpen hebben wij een tijdsplanning gemaakt, waardoor ik ook doe aan methodisch werken.
Sociaalcommunicatieve bekwaamheid
Voor de workshop ben ik de contactpersoon geweest, dus degene die de docent onze stukken mailde en de groep de informatie doorcommuniceert.
Basiskwalificering voor managementfuncties
In de workshopgroep ben ik de contactpersoon, ik heb dan ook geprobeerd ervoor te zorgen dat de groep op tijd zijn stukken bij mij inleverde en dat de docent en mijn medestudenten de informatie kregen die zij nodig hadden. Ik attendeer medestudenten erop als ze iets nog niet hebben ingeleverd.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
Door dat ik samen met mijn groepsleden verantwoordelijk ben voor het leveren van een product kunnen wij de verandering waar maken en zijn daar verantwoordelijk voor.
Week 3: drie topics
Drie topics
https://www.activeageing.nu/burgerparticipatie-en-werkgelegenheid.html
Het bovenstaande artikel gaat over burgerparticipatie en werkgelegenheid. Het artikel beschrijft dat er door de vergrijzing ook economische problemen kunnen ontstaan, waardoor er gestimuleerd wordt dat ouderen langer door blijven werken.
In eerste instantie dacht ik: "Die mensen hebben hun leven lang hard gewerkt, verdienen ook een mooie oude dag.." Maar misschien is dit het nou juist.
In één van de presentaties die we tijdens de minor Active Ageing hebben gehad kwam het onderwerp "gelukkig oud worden" ter sprake. Het bleek dat ouderen zich het meest gelukkigst voelen als zij zich nog waardevol voelen voor de maatschappij. Er werd een voorbeeld gegeven van het project "adopteer een oma". Ik vond dit een mooi voorbeeld en eigenlijk ook wel een logische gedachte. Door het langer door werken, blijven mensen zich een soort van nuttig voelen. Maar ook bewegen mensen en hebben zij nog genoeg sociale contacten.
https://www.activeageing.nu/innovatieve-producten.html
Bovenstaand artikel gaat wederom over de vergrijzing. Dit artikel inspireert mij omdat hier een keer niets negatiefs beschreven staat. Als ik aan de vergrijzing denk, denk ik aan niet genoeg geld, een groot aantal groeiende mensen, te weinig plek, wat nu?! Dit zijn over het algemeen negatieve gedachtes en dit willen wij juist niet bereiken met de minor Active Ageing. In de minor active ageing willen we denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Dat is precis wat dit artikel aangeeft.
De vergrijzing brengt niet alleen "ellende" met zich mee, het biedt ook juist heel veel mogelijkheden.
Het biedt kansen voor heel veel nieuwe ideeën en mogelijk ontstaan daaruit ook weer heel veel dingen.
Ik denk dat het belangrijk is de wensen en behoefte per ouderen op het oog te houden, dit is inmiddels waar we het voor willen doen en als zij tevreden zijn en blij met wat ze hebben, is het goed.
Het artikel geeft voorbeeld over kansen voor onder andere zelfstandig bevorderende ICT en technologie, woningbouw voor ouderen, financiële dienstverlening, pensioenen en verzekeringen, consumentengoederen, arbeidsmanagement, voeding, distributie, onderwijs, educatieve dienstverlening, cultuur, toerisme en vrijetijdsbesteding, mobiliteit oplossingen voor ouderen.
https://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/vergrijzing/cijfers/extra/piramide-fx.htm
Deze laatste link gaat ook over de vergrijzing. Het maakt bewust hoe snel dit kan gaan en hoe snel dit in de jaren is gestegen. Voor mij is het normaal dat mensen 80 jaar of ouder kunnen worden, vroeger was dit beeld al heel anders en was je al veel eerder stokoud.
Ik wil deze twee artikelen combineren om te laten zien aan mijn klasgenoten.
Zelf wordt ik niet alleen gestimuleerd door woorden, ook het beeldend maken maakt het voor mij altijd interessant. Dit wil ik ook meegeven aan mijn klasgenoten, vandaar deze beide links.
WEek 3: Maatschappelijk werk in de toekomst
Het maatschappelijk werk kan binnen een jaar er al heel anders uit zien. Het jaar 2015 is het jaar van de transities. De gemeenten worden per 2015 verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van hun burgers. Een deel van de AWBZ zorg gaat over naar de gemeentes en komt onder de WMO. Wet maatschappelijke ondersteuning. Dit brengt al veel verandering met zich mee.
Mijn visie heb ik gemaakt op een aantal jaar verder. Mijn onderstaande afbeelding geeft deels een "ideale toekomst" aan en voor een deel onderwerpen waarvan ik denk dat zij in de toekomst aan de orde komen.
Week 3: Active Ageing en Toekomst
Ik denk dat deze zelfde ontwikkelingen meegaan in de ouderenzorg. Hiervoor heb ik de onderstaande schets gemaakt:
De bovenstaande schets laat zien dat er een verschil is tussen vroeger en nu, tussen nu en de toekomst... Ik heb er een denkwolkje bij gezet om te beseffen dat ook deze tijd over een aantal jaar ook "vroeger" is.
Nieuwe innovaties en ideeën zijn fantastisch, vooral op het gebied van technologie is er ontzettend veel veranderd. Veranderingen waarin ouderen niet altijd mee kunnen. Omdat zij niet meer snel leren en mogelijk ook deze behoefte niet hebben. Ik denk dat de toekomst voor Active Ageing net zoiets wordt als de toekomst voor het maatschappelijk werk. Ik ben er alleen van overtuigd dat wij hier oplettend op moeten zijn naar ouderen toe, en daarom de woorden in het midden.
Samen maak je het mogelijk.. Dat is wat mij betreft ook de meerwaarde van de samenwerking van de opleidingen.
Vanuit verschillende hoeken wordt de "ouderen" in de gaten gehouden, samen signaleer je en kun je naar passende oplossingen zoeken om een mens voor zichzelf zo gelukkig mogelijk oud te laten worden en verder te gaan in de toekomst!
Week 2: Personal branding
Lesweek één stond in het teken van Personal Branding.
Op de bovenstaande foto staat mijn personal template.
Over de flapover zelf ben ik niet heel tevreden, de lijm drukte namelijk wat door..Maar gelukkig blijft de inhoud hetzelfde en hier ben ik blij mee! Quotes zijn uitspraken die mij op de één of andere manier altijd energie geven.
Toen ik in de opdracht zag dat wij ons "motto" mochten beschrijven heb ik hier meteen een quote voor gebruikt.
De voor mij meest sprekende quote, vond ik: "Of ik vind een weg, of ik maak een weg." Deze quotes is voor mij sprekend omdat ik in de afgelopen tijd heb geleerd dat ik zelf deel uit maak en regie kan hebben over mijn eigen leven. Ik was altijd opzoek naar een weg, en als ik geen weg zag dan kon ik niet verder.. In deze jaren op het Avans ben ik erachter gekomen dat ik zelf een weg kan maken. Niet wachten op iets, maar zelf gaan met vallen en opstaan.
Aan de linkerkant van de flapover staat mijn kennis en mijn ervaringen.
Ik ben mijn studie begonnen op het MBO, hier had ik een afstudeerstage bij Visio de Blauwe Kamer. Dit is een zorginstelling voor mensen met een beperking. Ik had het hier enorm naar mijn zin, een leuke leerplek, fijne collega's! Zelfs zo leuk dat ik hier nog altijd blijven hangen ben.. Ik heb hier nu al twee jaar een 0 uren contract en werk er nog steeds met veel plezier!
Na mijn MBO heb ik een half jaar gewerkt en daarna ben ik de studie Maatschappelijk Werk en Dienstverlening gaan volgen. Ik heb een jaar stage gelopen bij Stichting MEE, een dienstverlenende organisatie voor mensen met een beperking. En beperking in de breedste zin van het woord. Als ik op mijn MBO en jaren HBO terug kijk zijn dit vele ervaringen en ben ik veel kennis rijker.
Ik vind het moeilijk om "goede eigenschappen" van mezelf op te noemen, dit komt omdat ik bescheiden ben. Bescheiden wat goed is maar tevens voor mij ook een valkuil kan zijn.
Mijn vriendinnen hebben ooit voor mijn verjaardag een spiegel gegeven met allemaal goede eigenschappen over hoe zij mij zien. Ik vind dit een leuk plaatje om hierbij te plakken!
Als ik aan mijn vriendinnen denk kom ik vanzelf bij mijn passie uit. Dit is paardrijden, ik heb samen met mijn twee zusjes een eigen paard. Paardrijden doe ik al heel mijn leven en een eigen paard is voor mij de grootste droom geweest die uitkwam! Ik ben er nog steeds ontzettend blij mee, mijn paard heeft me al ontzettend veel gegeven.
Ook mijn vriend is belangrijk voor mij, je kunt het wel een drijfveer noemen. Sinds ik hem heb leren kennen voel ik mijzelf zoveel beter, zekerder dan ik was. Ik kan bij hem helemaal mezelf zijn en hij blaast mij altijd weer positieve moed in! Vandaar de quote erbij: "One day.. Someone will walk into your life and make you see why it never worked out with anyone else.."
Mijn paard, mijn vriend, mijn vriendinnen, mijn familie.. Dit zijn allemaal belangrijke personen in mijn leven.
Ik denk dat ik met deze uitleg mijn personale template wel toegelicht heb. Ik ben ontzettend benieuwd naar onze volgende lesweken.